میزان خواب نوجوانان 4

میزان خواب نوجوانان

میزان خواب نوجوانان مساله ای است که ممکن است خیلی از خانواده ها را در گیر خود کرده باشد امری که باعث می شود خود نوجوانان هم از نبود برنامه ی درست در آن رنج برند .

به طور کلی میزان خواب نوجوانان و الگوی خواب و بیداری بزرگسالان و نوجوانان بسیار متفاوت است و زمانی که به این تفاوت ها پی ببرید بهتر می توانند با فرزندان نوجوان تان ارتباط برقرارکنید .

بدین منظور باید از دنیا و خواب خودتان دست بکشید تا بتوانید موقتا به دنیای چرخه های زمانی و زیستی نوجوانان وارد شوید . اغلب نوجوانان ترجیح می دهند نیمه های شب درباره ی مسائل جدی و مهم صحبت کنند در حالی که از نظر اغلب بزرگسالان نیمه ی شب زمان خوابیدن وخواب دیدن است .

 

معمولا میزان خواب نوجوانان ۹ ساعت  خواب در شب است هر چند معمولا هر شب فقط ۶ساعت می خوابند .

نتایج پژوهش های انجام شده حاکی از آن است که چرخه ی شبانه روزی خواب – بیداری نوجوانان متفاوت از بزرگسالان است . این تفاوت زیست شناختی باعث می شود آن ها دیر وقت شب بیدار باشند و در نتیجه نتوانند مثل کودکان زود به خواب بروند .

 

میزان خواب نوجوانان 2

 

میزان خواب نوجوانان

بیشتر نوجوانان تا حدود ساعت ۱۱شب خوابشان نمی برد و این باعث می شود ۶ صبح که ساعت زنگ می زند خواب آلود باشند نوجوانی که ساعت ۱۱شب می خوابد و ساعت شش و نیم صبح بیدار می شود فقط هفت و نیم ساعت خوابیده است یعنی نود دقیقه کم تر از آن چه بدان نیاز دارد .

نتایج پژوهش های انجام شده  حاکی از آن بوده که بیش از نیمی از نوجوانان مورد مطالعه بیان کرده اند که بعد از ساعت ۳ بعد از ظهر به حداکثر هشیاری می رسند و ۲۰ درصدشان مدعی بودند که در مدرسه خوابشان می برد ؛ که البته این یافته با توجه به اینکه شب ها دیر می خوابید وصبح ها زود بیدار می شوند طبیعی است و تعجبی ندارد .

اما مغز افراد بزرگسال حدود ساعت ۷ شب شروع به ترشح ماده شیمیایی خواب آور ملاتونین می کند و همین باعث باعث می شود پس از صرف شام احساس خواب آلودگی کنند اینکه بعضی از ما هنگام خواندن روزنامه روی کانایه چرت می زنیم هم همین است .

 

میزان خواب نوجوانان 6

این حالت باعث می شود ما به اندازه کافی بخوابیم البته اگر به علائمی که بدنمان ارسال می کند توجه کنیم و صبح هنگام وقتی زنگ ساعت به صدا در می آیند به اندازه کافی استراحت کرده باشیم و شاداب و سرحال از خواب بیدارشویم . متاسفانه این تفاوت در الگوی خواب – بیداری نوجوانان و بزرگسالان فقط باعث می شود نوجوانان دراین عقیده خود راسخ تر شوند که بزرگسالان آن ها را درک نمی کنند !

 

نمونه هایی برای میزان خواب نوجوانان

دختر شانزده ساله من خیلی لجوج و یک دنده است . برای مثال ، هرگز شب ها به موقع نمی خوابد و خواب کافی ندارد و صبح ها به سختی از خواب بیدار می شود .

شک ندارم اغلب اوقات موقع صبحانه خوردن یا رفتن به مدرسه خواب است واین مسئله مرا نگران می کند چون این اواخر به فکر گرفتن گواهینامه رانندگی هم افتاده است . اما هرچه به او می گویم شب ها زودتر بخوابد به حرفم توجهی نمی کند . اگر شب ها ساعت ۱۰ می خوابید اوضاع بهتر می شد .

اگر می خواهید عادات خواب و بیداری نوجوانان را از نزدیک ببینید ، سری به خوابگاه های دانشجویی بزنید . برای نوجوانان ، برای نوجوانان ، نیمه شب زمان خوردن پیتزا ، تفریحات گروهی ، مشاوره با کمی مطالعه و کتاب خواندن است .

البته دانشجویان به چرخه خواب و بیداری شان واقف اند و تشکیل می شود اجتناب کنند . و اگر این کار برایشان مقدور نباشد سعی می کنند کمبود خواب صبحگاهی خود را با دو ساعت چرت عصرگاهی جبران کنند . یا کسی را پیدا می کنند که به جای آن ها سرکلاس برود و از مطالب درسی یادداشت بردارد .

 

میزان خواب نوجوانان 1

 

نوجوانی که مدرسه می روند برای آن که خواب کافی را داشته باشند باید حتما شب ها حداکثر تا ساعت نه نیم به رختخواب بروند که البته اغلب چنین اتفاقی نمی افتد .

 

جهت تماس و مشاوره تلفنی با روانشناس و مشاوران  متخصص ازطریق تلفن ثابت و بدون پیش شماره با 9092305983 تماس حاصل فرمایید.

یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید.

 

تاثیر میزان خواب نوجوانان بر یادگیری آن ها

همه این ها بدان معناست که با توجه به وضعیت تحصیل در بیشتر مناطق آموزش و پرورش ، نوجوانان ناخواسته دچار کمبود خواب می شوند که به نوبه ی خود بر خلقیات آن ها ، تمرکز و میزان استرس شان و نیز برای توانایی کلی آن ها برای یادگیری تاثیری منفی برجای می گذارد .

نوجوانان بیش از تمامی گروه های سنی دیگر دچار کمبود خواب اند‌ . بافرض اینکه یک نوجوانان بیش از تمامی گروه های سنی دیگر دچار کمبود خواب اند . با فرض اینکه یک نوجوان دبیرستانی هرروز صبح باید ساعت ۷ از خواب بیدار شود در زیر می بینیم که وضعیت خواب او طی یک هفته به چه صورت خواهد بود :

 

یکشنبه شب .

ساعت ۱۰ به رختخواب می رود اما چون خسته نیست تا پاسی از شب خوابش نمی برد . خسته نیست چون ازیک سو چرخه زیست شناختی اش این گونه اقتضا می کند و از سوی دیگر جمعه شب و شنبه شب تا ساعت ۱ بعد نیمه بیدار بوده و صبح روز بعد خیلی دیر از خواب بیدار شده است . سه ساعت کمبود خواب .

 

میزان خواب نوجوانان 5
دوشنبه شب .

به موقع مشغول انجام دادن تکالیف اش می شود اما کمی بعد تلفن زنگ می زند و با او کار دارد و پس از جواب دادن به تلفن هم مشغول خواندن چند نامه الکترونیکی می شود . ساعت ۱۱ شب به رختخواب می رود اما یک ساعت بعد خوابش می برد . دو ساعت کمبود خواب .

 

سه شنبه شب .

تکالیف اش را به موقع انجام انجام می دهد اما باید تلفنی با یکی از دوستانش که با دوست خود مشکل پیدا کرده و نیاز به مشورت او دارد صحبت کند . بعد هم باید با چند نفر دیگر از دوستانش در این باره تلفنی صحبت کند . در نهایت ساعت ۱۲:۳۰می خوابد . دو ساعت و نیم کمبود خواب .

 

چهارشنبه شب .

دیر وقت شروع به انجام دادن تکالیف اش می کند چون قبل از انجام دادن تکالیف اش به آن دوستش که شب قبل تلفنی درباره ی مشکلش با او صحبت کرده بود تلفن می کند تا مشکل او را پیگیری کند .

بعد از آن که تلفنش تمام می شود در انجام دادن تکالیف اش تنبلی می کند و مشغول خواندن یک مجله می شود . بعد سراغ تکالیف اش می رود اما خیلی زود خسته می شود و دست از انجام تکالیف اش می کشد اما هنوز آن قدر خسته نیست که خوابش ببرد . سرانجام نیمه شب به رختخواب می رود و می خوابید . دو ساعت کمبود خواب .

 

خواب نوجوانان

پنجشنبه شب .

نگران امتحان فردایش است – نگران است چون فردا باید امتحان بدهد اما هنوز تکالیف شب قبلش را هم انجام نداده است . به یکی از دوستانش تلفن می کند تا با او درباره ی محتوای امتحان فردا و تکالیف اش صحبت کند اما آن ها فقط نیم ساعت درباره ی استرس ناشی از امتحان فردا و اینکه وقت کافی برای مطالعه نداشته اند صحبت می کنند .

سرانجام ساعت ۰۰:۱بعد از نیمه شب می خوابد اما صبح یک ساعت زودتر بیدارمی شود تا قبل از امتحان کمی درس بخواند . چهار ساعت کمبود خواب .

تا اینجا نوجوان مورد نظر ما دست کم سیزده ساعت ونیم کمبود خواب دارد . تازه آن چه شرایط را بدتر می کند این است که اغلب متخصصان براین عقیده اند که به ازای هر یک ساعت کمبود خواب یک نمره از بهره ی هوشی کارکردی فرد کاسته می شوند .

نگران نباشید ، اگرکمبود خوابتان راجبران کنید بهره ی هوشی هم به وضع اول برگردد . این نکته بدان معناست که وقتی نوجوانان روز جمعه امتحان دارند .

 

ارتباط میزان خواب نوجوانان و بهره ی هوشی آنان

بیشتر معلمان امتحانات را روز جمعه برگزار می کنند تا بتوانند در تعطیلات آخر هفته سر فرصت اوراق امتحانی را تصیحیح و صبح دوشنبه نمرات امتحان را به دانش آموزان اعلام کنند بیشتر آن ها دست کم سیزده ساعت کمبود خواب دارند و بهره ی هوشی شان ۱۳ نمره افت کرده است . در مجموع ، جمعه بدترین روز هفته برای امتحان گرفتن از نوجوانان است .

 

میزان خواب نوجوانان 7

در تکمیل گفته های بالا باید این نکته را یادآوری کنیم که بیشتر نوجوانان از تعطیلات آخر هفته برای جبران کمبود خوابشان استفاده می کنند .

آن ها روز های شنبه و یکشنبه تا ظهر و گاهی اوقات تا بعد از ظهر می خوابند و تازه پس از آن هم هر وقت فرصت دست دهد چرت می زنند ( معمولا وقتی بزرگ تر ها فرزندان نوجوان شان را سراغ شستن ماشین یا جارو کردن برگ های داخل حیاط می فرستند آن ها از این فرصا استفاده می کنند و چرتی نمی زنند . )

این مساله والدین را خیلی عصبانی می کند . در جامعه ما ، دیر از خواب بیدار شدن به معنای کاهلی و تنبلی است ؛ اما این نگرش هیچ فایده ای به حال فرزندان ما ندارد .

 

یکی از دغدغه های مهم والدین این است که فرزند نوجوانشان هیچوقت تلاش صادقانه را نیاموزند و تنبل بار بیایند . جالب است ، دیر از خواب بیدار شدن نوجوان به علت خستگی است اما والدین علت این مساله را تنبلی و عدم صداقت آن ها می دانند .

 

مشاوره روانشناسی

 

برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منبع : مشاوران هیروو